I žárovka H1 může přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na silnicích


Dopravní nehodovost je závažným problémem, kterému lidstvo čelí již déle než sto let. Některé kroky se v tomto směru již podnikly a přinesly zlepšení, jiné však zaostávají a vyžadují změnu osobního přístupu.

silnice ve městě

Osvětlení

Špatné osvětlení jízdního pruhu a špatná geometrie reflektorů je závažným problémem, který výrazně prodlužuje reakční čas na události v silničním provozu. Většina běžných „halogenek“ svítí teplým odstínem bílého světla, což způsobuje únavu za volantem, navíc světelný kužel odpovídá podmínkám před třiceti lety, kdy byl provoz mnohem slabší, a po asfaltu se proháněly vozy s méně výkonnou pohonnou jednotkou a s méně robustní karosérií. Pouze někteří špičkoví výrobci, jako např. Bosch, Osram, Philips a Tungsram přizpůsobili segment výroby na výkonnější žárovky H1, které jsou považovány za „nadstandard“, přitom by spíše mělo jít o standardní běžné typy.
osvětlená dálnice

Denní svícení problém nepředstavuje, dokonce v některých vyspělých státech západní Evropy není povinné a je pouze doporučené, kritické situace nastávají za snížené viditelnosti vlivem deště, sněžení, mlhy, a v noci. Mnoho vážných nehod vzniklo přehlédnutím jedoucího vozidla, nesprávným odhadem vzdálenosti při slabém osvětlení a také srážkou s chodci a cyklisty, kteří se po krajnici pohybují v tmavém oděvu.
kolo na silnici

Rozptylování pozornosti

Snad nejobtížnějším krokem ke zlepšení situace v silničním provozu je zodpovědnost za své vlastní chování za volantem. Většina z nás totiž usedá za volant s myšlenkami, které nejsou „tady a teď“. Věnujeme se řízení a vlastně nás pronásledují události uplynulé a budoucí – nepříjemnosti prožité v minulých dnech a obavy z budoucnosti, k tomu navíc tendence k nenávisti, agresivitě, zlobě atd. To vše jsou projevy vášní, které za volant nepatří. Tam bychom měli usedat s rozvahou a pustit z hlavy všechny negativní myšlenky. Bylo prokázáno, že právě takové chování přispívá značnou měrou ke zvýšení nehodovosti. Chování řidičů je také mnohem více příčinou nehody, než technický stav vozidla.